Ψηφιακοί πολίτες… και ψηφιακή ιθαγένεια
Ψηφιακός είναι ο πολίτης που χρησιμοποιεί την τεχνολογία με ασφάλεια, με ήθος και υπευθυνότητα, προστατεύοντας τα δικαιώματα και τις πληροφορίες του, καθώς και τα δικαιώματα και τις πληροφορίες όλων όσοι συμμετέχουν στον ψηφιακό κόσμο.
Η Ψηφιακή Ιθαγένεια μπορεί να παρομοιαστεί με ένα πλαίσιο, με ένα φίλτρο κατά κάποιον τρόπο, το οποίο καθοδηγεί τον τρόπο με τον οποίο χρησιμοποιούμε την ψηφιακή τεχνολογία και συμπεριφερόμαστε στο διαδίκτυο. Αφορά τα πράγματα που πρέπει να γνωρίζουμε, να κάνουμε και να είμαστε, προκειμένου να χρησιμοποιούμε δημιουργικά και υπεύθυνα το διαδίκτυο, τα κινητά τηλέφωνα, τις εφαρμογές και άλλες συσκευές συνδεδεμένες με το διαδίκτυο, προκειμένου να επικοινωνούμε, να εξερευνούμε, να εργαζόμαστε, να μαθαίνουμε και να παίζουμε στο διαδίκτυο.
Στις μέρες μας, τα παιδιά κάθε ηλικίας καταναλώνουν πολύ χρόνο παραμένοντας «συνδεδεμένα ψηφιακά», μέσω κινητών τηλεφώνων, εφαρμογών, επιτραπέζιων υπολογιστών και tablet, αλλά και μέσω παιχνιδιών και ειδών οικιακής χρήσης. Αναρτούν πληροφορίες και γνωρίζουν ανθρώπους που πιθανώς να μην συναντήσετε ποτέ.
Οι πάροχοι υπηρεσιών και οι διαφημιστικές εταιρείες συλλέγουν συνεχώς δεδομένα από το περιεχόμενο που αναρτούν τα παιδιά για να τα στοχοθετήσουν με διαφημίσεις, να κατατάξουν ανάλογα με τη σημασία τα αποτελέσματα που λαμβάνουν από τις μηχανές αναζήτησης και ακόμα να διαμορφώσουν μελλοντικά προϊόντα και εργαλεία τα οποία θα ανταποκρίνονται καλύτερα στις προτιμήσεις των εφήβων.
Προπαντών, οι πληροφορίες που παρέχονται διαδικτυακά δημιουργούν συνεχώς «ψηφιακά αποτυπώματα» τα οποία είναι σχεδόν αδύνατον να διαγραφούν. Μία από τις πτυχές της ψηφιακής ιθαγένειας είναι η δημιουργία θετικών ψηφιακών αποτυπωμάτων και η κατανόηση των δεδομένων που δίνονται.
Τα όρια μεταξύ του ψηφιακού και του αληθινού κόσμου εξαλείφονται με ταχύ ρυθμό. Τα παιδιά χρησιμοποιούν πλέον ψηφιακά εργαλεία συχνά προτού μάθουν πραγματικά πώς να αλληλεπιδρούν θετικά και υπεύθυνα με την οικογένεια και τους φίλους στη διαπροσωπική επαφή. Με λίγα μόνο κλικ μπορούν να βρεθούν σε μεγάλες κοινότητες, στις οποίες πιθανότατα δεν μπορούν να δουν με ποιον επικοινωνούν, ή πότε τα λόγια τους ή οι ενέργειές τους μπορούν να ενέχουν κίνδυνο ή να πληγώνουν, παρόλο που δεν είχαν τέτοια πρόθεση.
Σκοπός της εκπαίδευσης όσον αφορά την ψηφιακή ιθαγένεια είναι να παράσχει στα παιδιά τη δυνατότητα και την καθοδήγηση να μάθουν να χρησιμοποιούν καλά τα απαραίτητα εργαλεία που θα τα βοηθήσουν να καταστήσουν τον ψηφιακό κόσμο έναν ανοικτό, δημιουργικό χώρο που δεν αποκλείει κανέναν, όπου οι άνθρωποι σέβονται τα δικαιώματα του άλλου και τον συνάνθρωπό τους.
Ο κόσμος αυτός συνίσταται από τις αξίες, στάσεις ζωής, δεξιότητες, γνώσεις και την κριτική κατανόηση που αποτελούν τα θεμελιώδη στοιχεία για να γίνει κάποιος δίκαιος και υπεύθυνος πολίτης που νοιάζεται για τον συνάνθρωπό του, τόσο στον ψηφιακό όσο και στον αληθινό κόσμο.
…και στην ιστοσελίδα του Συμβουλίου της Ευρώπης για την ψηφιακή ιθαγένεια
Δείτε ακόμη, το άρθρο του Saferinternef4kids με απλές συμβουλές για να γίνουν τα παιδιά καλοί ψηφιακοί πολίτες.