Δραστηριότητες υπολογιστικής σκέψης για την «Ώρα του Κώδικα»
Κάθε χρόνο, εκατομμύρια μαθητές/τριες σε όλο τον κόσμο, συμμετέχουν στον εορτασμό της Εκπαιδευτικής Εβδομάδας της Επιστήμης Υπολογιστών, με την Ώρα του Κώδικα. Για μία διδακτική ώρα, μαθητές και μαθήτριες προσπαθούν να επιλύσουν προβλήματα τα οποία προάγουν την υπολογιστική σκέψη. Ο επίσημος ιστότοπος έχει πλούσιο υλικό, το οποίο φυσικά μπορεί να χρησιμοποιηθεί οποτεδήποτε. Με αφορμή λοιπόν τον εορτασμό της Ώρας του Κώδικα στο σχολείο μου, μοιράζομαι μαζί σας τις αγαπημένες μου δραστηριότητες για να περάσουν οι μαθητές/τριες, αλλά και οποιοσδήποτε άλλος επιθυμεί, διασκεδαστικές στιγμές, προσπαθώντας να επιλύσει γρίφους, με χρήση των βασικών προγραμματιστικών δομών. Να σημειώσω πως οι περισσότερες δραστηριότητες απευθύνονται σε παιδιά Γυμνασίου και πάνω. Για παιδιά Δημοτικού δείτε το υλικό του επίσημου ιστοτόπου της Ώρας του Κώδικα, και επιλέξτε την κατάλληλη ηλικιακή ομάδα. Ας ξεκινήσουμε…
1η Δραστηριότητα – Compute It
Είναι μία από τις αγαπημένες μου δραστηριότητες. Εδώ, άνθρωποι και μηχανές αλλάζουμε ρόλους. Γινόμαστε ο υπολογιστής και προσπαθούμε να εκτελέσουμε τις εντολές που μας δίνονται. Το μόνο που πρέπει να κάνουμε είναι να πατήσουμε με τη σωστή σειρά τα βελάκια (επάνω, κάτω, αριστερά, δεξιά) στο πληκτρολόγιό μας. 60 δραστηριότητες, που διδάσκουν δομή ακολουθίας, επιλογής, επανάληψης, αλλά και τη χρήση και κλήση έτοιμων συναρτήσεων. Για να δοκιμάσετε κι εσείς, κλικ στην εικόνα που ακολουθεί:
2η Δραστηριότητα – Silent Teacher (Python Version)
Όπως υποδηλώνει και το όνομα, ο σιωπηλός δάσκαλος δε θα σας βοηθήσει με λόγια. Θα δοκιμάσετε να λύσετε τα προβλήματα και θα μάθετε από τα λάθη σας. Δεν θα προχωρήσει σε επόμενο επίπεδο αν δε βεβαιωθεί ότι το καταλάβατε. Πίσω από το παιχνίδι κρύβεται η δημοφιλής γλώσσα προγραμματισμού Python. Αξίζει να το δοκιμάσετε:
Υπάρχει και έκδοση που ο κώδικας είναι σε Javascript.
Silent Teacher (Javascript Version)
Οδηγήστε το ρομποτάκι και ανάψτε τις λάμπες με πολύ απλές εντολές, όπως μετακίνηση μπροστά, περιστροφή κατά 90 μοίρες (αριστερά ή δεξιά), άλμα και άναμμα μίας λάμπας. Υπάρχει επίσης η δυνατότητα κλήσης δύο συναρτήσεων. Μια από τις δημοφιλέστερες εφαρμογές για εκμάθηση βασικών αρχών προγραμματισμού, παίζοντας. Κλικ στην εικόνα και μεγιστοποίηση του παραθύρου για καλύτερη εμπειρία (μοναδικό μειονέκτημα, το γεγονός ότι πλέον φιλοξενείται σε σελίδα με αρκετές διαφημίσεις):
4η Δραστηριότητα – Blocky Games (της Google)
Παιχνίδια για τους προγραμματιστές του αύριο! Μια σειρά από δραστηριότητες για εκμάθηση προγραμματισμού, με τη χρήση πλακιδίων (blocks). Ξεκινά με πολύ απλές δραστηριότητες, και σιγά σιγά ο βαθμός δυσκολίας ανεβαίνει. Και όταν λέμε ανεβαίνει…. εννοούμε πολύ! 😉
5η Δραστηριότητα – Rapid Router
Αρκετά καλοσχεδιασμένη πλατφόρμα με πάρα πολλά επίπεδα στα οποία οδηγείτε με εντολές ένα αυτοκίνητο. Τα πρώτα βήματα αρκετά εύκολα με τη χρήση πλακιδίων, αλλά ανεβαίνοντας επίπεδα, γίνεται αρκετά δύσκολο, αλλά όχι αδύνατο. Να σημειώσουμε πως η εφαρμογή έχει ως στόχο να μεταβείτε σε γλώσσα Python, από το επίπεδο 80 και πάνω…
6η Δραστηριότητα – Code Lab (Santa Tracker)
Και επειδή πλησιάζουν Χριστούγεννα, δοκιμάστε το εργαστήριο Κώδικα του Santa Tracker της Google. Με τη χρήση πλακιδίων (blocks) και πολύ απλές εντολές, καθοδηγήστε τον Άι Βασίλη στα δώρα του.:
…και αν τα παραπάνω δεν αρκούν για κάποιους/ες, μπορείτε να δείτε και να δοκιμάσετε ακόμη περισσότερα (για κάθε ηλικιακή ομάδα), στον επίσημο ιστότοπο της Ώρας του Κώδικα. Κλικ στην εικόνα που ακολουθεί:
Αξίζει πραγματικά να προσπαθήσετε! Καλή επιτυχία σε όλες και όλους!!!